“Para Don Ramón Otero Pedrayo, as aldeas son os derradeiros gardiáns do ser galego…”
Nestes primeiros días de xullo do mes patrio recibín un “ emilio” e nel comunicábanme: “… Xesús Mato cumpre 75 anos de vida, 50 de Crego e 25 de exercicio na montaña lucense…” (así mo mandou Xulio Xiz, el sempre en todo e máis, a pedido dunha colaboración por tal motivo para este libro e velaí que me poño ben gustoso á encomenda).
Eu cheguei a Mato por medio de Alfonso Torrado, de Mini e Mero, por Xermolos e pola Fundación Manuel María da Terra Chá (arestora xa co chamo de Irmandade Manuel María), polo Muíño do Rañego e tamén, moi importante, polos Premios “Moncho Valcárcel” en Culleredo. Canto me gustou saber del e sobre todo seguilo no exemplo do seu facer, pois hai homes que promoven o gardar activado na dignidade da nosa esencia de identidade. Conmoven e moven e un deses homes desde o seu labor cotián, desde a fe, é Xesús Mato. Que hai que velo (obras son amores) como albisca (intúe) o devir das esencias do noso pobo (o do galego), da súa cultura, das súas tradicións, pois Mato é home de aldea cos pés postos nese chan, a pensamento e sentimento de Galiza desde a meda, o couto, a pena, o penedo, coas mans acariñando a pedra libre e montesía traballada polos andares mornos do sol, polo facer sen pausa das augas e polo rumbar bravo dos ventos ou polos rumorosos doces dos aires xenerosos. Desde a montaña el faise coa luz precisa para o seu vivir teimoso na busca de horizontes de mellor ser e estar comunitario.Velaí pois direi que é un rebelde inconformista nada resignado e resistente. Cristián - ao meu ver- pastor en exemplaridade da igrexa comunal e liberadora de Xesús Cristo. Irmán galego.
E velo aí acollendo a experiencia de setenta e cinco anos de vivencias intensas, nobres, a pé de música e de letra sen renuncias, pero sobre todo e moi especialmente sabendo el moi ben o que facer con esa experiencia e máis que virá sen dúbida para fornecer na dignade ao próximo (ao que vai con el, NÓS) no ben da fe, no enorme do anaco de felicidade compartida e na compaña, palabras súas, e na plenitude do Deus dos sinxelos e
Mato, que bo nome o del, acaído, Xesús, pastor noso no Cebreiro, sabe con sabor do acedo da vida ingrata, dura, triste as máis das veces e miserenta, das nosas mulleres e dos nosos homes do rural, labregos traballadores de sol a sol e así do comunal atraso do noso campo concretado no xeral andar a paso feble das aldeas e en especial neste caso as da montaña luguesa. Pero Mato, tamén con sabor, sabe ir na esperanza (e non precisamente na do que agarda, espera) e nela militante dedícase con vocación (e non de boca) para liberar aos seus comunalmente de veciñanza e igrexa (así a todos) da resignación, do conformismo, da de ser rendidos sen máis alentos. Mato coñece ben (e así o aplica sen calotes) a maneira plural de sermos na igualdade e nesta terra. Respecta ao pequeno, vai con el, para axuda de que se sinta fondamente o orgullo da humildade de ser (e descubrirse estando).
Direi unha vez máis en palabras de Don Ramón Otero Pedrayo que tamén resoan a ecos de beleza por Terras do Deza e por Tabeirós e que penso que lle acaen xusto a Xesús Mato:
“El, como Pondal, sente o bico da Terra, o leve roce da neboeira, o valor substancial das orballeiras e das brétemas”
E así Xesús Mato segue a solidario andar en proxecto de Galiza con traxecto e así labora desde cada romper dos días nosos aos solpores e ás noites, asemade nos soños espertos, para que a xustiza e a liberdade sexan para o noso pobo (o do galego) feitos que fagan xurdir un inmedible clamor de afirmación determinada en toda a nosa Terra.
A Estrada de Tabeirós, xullo 2008.